English

Wat als ...?

Hoe inspireer jij je medewerkers?
 
Hoeveel pogingen doen we dagelijks om het werk efficiënter en beter te laten verlopen? Hoeveel keer vloeken we binnensmonds op een medewerker omdat hij bezig is met zaken waar hij niet bezig moet mee zijn?
Strategisch denkwerk en innoverende plannen worden telkens gedwarsboomd door moeilijkheden in het team. Medewerkers met veel expertise vertrekken en delen hun kennis in andere bedrijven. De productiviteit die we voor ogen hebben, komt maar niet van de grond.
 
De teamleden van Wright sloegen de handen ineen en maakten samen hun droom waar. Ze gingen in groep aan de slag omdat ze erin geloofden. Een bemande, gemotoriseerde vlucht was voor ieder van hun de uitdaging.
 
Ook jij wil aan de slag gaan met zo’n dreamteam. Maar in werkelijkheid besteed je teveel tijd aan personeelszaken en kost het je veel energie en winst om telkens opnieuw mensen aan het werk te zetten. Of nog erger: telkens opnieuw nieuwe medewerkers te moeten aanwerven.
 
Stop met dromen over een beter team. Doe het nu.
 
Kan jij rekenen op zo’n team? Vinden je personeelsleden het uitvoeren van jouw plannen ook hun uitdaging? In welke mate voelen zij zich verantwoordelijk voor het goed draaien van het bedrijf?
 
Want daarin ligt het verschil. Ook de dag van vandaag win je het van je concurrenten doordat je kan rekenen op een goed team.
 
Laatst hoorde ik de verzuchtingen van één van onze klanten. Zijn team leverde slechte resultaten af zowel op kwaliteit als op kwantiteit. De effectiviteit en efficiëntie van de medewerkers lieten te wensen over.
Dagen werden gevuld met geruzie en zinloze discussies. Nog erger: klachten van interne en externe klanten stroomden binnen.
 
Dit alles resulteerde in extra werk en kosten. Mensen namen verkeerde beslissingen en hielden zich verre van hun core business. De gevolgen lieten zich raden: verlies van business en hoge kosten door de voortdurend nieuwe aanwervingen en ontslagen.
 
Dat konden we als CompanyWise niet laten gebeuren. We gingen aan de slag en leidden de transformatie in.

Tijdens onze interactieve worskhops:

  1. Lieten we medewerkers uitspreken, ventileerden ze hun frustraties en werden oude littekens aangekaart
  2. Bouwden we vertrouwen opdoor o.a. gelijkenissen tussen teamleden te leren herkennen
  3. Leerden we hun omgaan met de onderlinge verschillen en toonden we aan hoe ze deze synergetisch konden gebruiken
  4. Gaven we hun verantwoordelijkheid, ondersteunden we hun in het zelf afspraken leren maken en schetsten we duidelijke verwachtingen
  5. Tenslotte kon de klant de juiste personen op de juiste plaats zetten

Maak je team zelforganiserend en je krijgt gemotiveerde medewerkers. Een geïnspireerd team leidt tot blijvende groei en resultaten. Met een gestructureerde aanpak en interactieve workshops zorg je voor de lijm in je organisatie. Dan pas zet een team zich graag achter de projecten en kunnen ze de positieve reacties van de tevreden klanten op hun conto schrijven.
 
Dit alles levert het bedrijf 37% meer groei op en tegelijkertijd bespaar je heel wat op personeelskosten. Telkens een medewerker moeten vervangen, kost immers 1,5 keer het jaarloon.
 
De bewijzen zijn er. De klant boekte na de transformatie duidelijk meer resultaat:

Terug naar overzicht