- Bijna elke sector is dynamisch, ingewikkeld en onvoorspelbaar. Je omarmt of ontwijkt die complexiteit maar de invloed op de productiviteit van je organisatie staat vast. Het beïnvloedt het welzijn van de medewerkers en de constructieve samenwerking.
Waarom is alles zo complex?
Globalisering stelt meer en meer markten open. Veranderingen komen snel en de dynamiek rondom ons is groter dan ooit. We leven dus in een VOCA-wereld: volatiel, onzeker, complex en ambigu.
- Als organisatie groei je mee. Noodgedwongen grijp je in, je bouwt afdelingen en diensten op.
- Prestatie-indicatoren en resultaten zijn hierdoor alsmaar meer eisend.
- Het organisatorische labyrint zorgt voor een overload aan informatie en een versnippering van onze aandacht.
- Kwalitatieve tijd voor strategie, structuur en medewerkers ontbreekt.
- Kerntaken verlies je uit het oog.
Complexe organisaties zijn belangrijk
Deze maatschappij met de nieuwe verwachtingen vraagt andere organisaties en een aangepaste manier van werken. De traditionele methodes en structuren zijn gewoonweg niet meer aan de orde. De complexiteit vandaag de dag hoort bij onze postindustriële maatschappij. Dit ontkennen of onderdrukken doet afbreuk aan de competenties en talenten van je medewerkers en aan de concurrentiekracht van je organisatie. De complexiteit tegenwerken, kost je energie en levert je niks op. Omarm ze en haal betere resultaten.
Werk aan de bouwstenen van je organisatie
Vind de balans tussen de traditionele structuur en duurzame, innovatieve werkvormen.
Bewaak je professionele identiteit en het speelveld. Hoe? Mensen en middelen zijn de bouwstenen van de organisatie. Combineer dus slagkracht, aanpassingsvermogen en intelligentie om de complexiteit onder controle te houden.
De zeven bouwstenen van complexe maar goed georganiseerde organisaties:
1. Visie: creëer een veilige omgeving, een open organisatiecultuur waarin gezegd kan worden wat gezegd moet worden. Werk opbouwend en ga vooruit.
2. Strategie en leiderschap: zorg voor draagvlak, strategische speerpunten en verbinding met de medewerkers
3. Proceswerking en goede prestatie indicatoren: laat je niet wegdrijven van je kernopdrachten, inventariseer je activiteiten en stel hiervoor je proceseisen op
4. Individu: goede afspraken maken goede vrienden. De doelen zijn voor elke medewerker bepaald, net als de rol van het hele team. Vanuit het management vertrekt een eenduidige coördinatie. Door stevige feedbackloops verhaal je de fouten of problemen niet op elkaar maar op de structuur of het proces.
5. Team: samenwerking tussen medewerkers en teams maken organisaties complex maar wel efficiënter. Als leidinggevende ondersteun je deze coördinatie.
6. Zelforganisatie: stimuleer creativiteit en informeel leren. Geef medewerkers autonomie en stimuleer hun om zelfsturend of zelf organiserend aan de slag te gaan. Zorg voor begrip en kennis van elkaars talenten, competenties en opdrachten
7. Systemen: verzamel procesdata en informatie, zet je systemen in om bij te sturen en te belonen.
Wil jij weten hoe sterk jouw bouwstenen zijn? Doe onze CompanyScan en bekom onmiddellijk resultaat.