Hoog tijd om te werken aan je bedrijfscultuur? Deel 2: Tips en tricks.
In onze vorige blog las je over het herkennen van de symptomen van een noodlijdende bedrijfscultuur. In dit artikel geven we je tips en tricks om dit te voorkomen:
Durf je kwetsbaar op te stellen
Uitspreken wat er op het hart ligt: niet de gemakkelijkste manier om dingen bespreekbaar te maken, maar wel de moedigste. Medewerkers zijn misschien niet gewend om je zo te zien. Een stijlbreuk is nochtans een signaal van wil en gedrevenheid om te transformeren. Kijk naar de rups die vlinder wordt.
Spreek vanuit jezelf
Soms moet een piano gestemd worden om mooie tonen voor te brengen. De manier waarop je een situatie bespreekbaar maakt kan inspireren of weerstand veroorzaken. Oordeel dus niet te snel en vertel hoe je zelf dit ervaart. Nodig anderen uit door te vragen of zij hetzelfde voelen.
Redeneer je gevoelens niet weg
Als je voelt dat er iets speelt, dan is dat meestal ook het geval. Vertrouw op je buikgevoel en zoek niet naar rationele oorzaken. Je gevoel liegt niet en kleine veranderingen zijn meestal de voorbode. Het boek ‘Who moved my cheese’ van Spencer Johnson kan je leren om de eerste subtiele signalen op te vangen.
Benadruk het positieve
Where your focus goes, grows. Een elegante manier om een probleem te doorbreken, is door de aandacht te verplaatsen naar het tegengestelde. De interventies die daarna ontstaan zijn positief geconditioneerd en hebben een instant impact op hoe medewerkers zich gedragen en samenwerken.
Creëer een lerende organisatie
Is je organisatie vastgelopen, dan kan het gebeuren dat fouten zich keer op keer voordoen. Dat breekt zuur op, en beperkt het lerend vermogen. Maak van fouten leermomenten, analyseer de oorzaak en zorg dat de oplossing geborgd wordt.
Laat je begeleiden
Ondersteuning van buitenaf kan wonderen doen. Een extern adviseur of coach is objectief en kan de vinger op een niet-bedreigende manier op de wonde leggen. In een veilige communicatiesfeer komen gevoelige dingen sneller op tafel te liggen. De externe adviseur zal mensen tot inzichten brengen waarmee ze hun oordelen kunnen opzij zetten en vooruit kijken.