Sturen op output of outcome?

Oct 27, 2020
Frieda Janssens
Sturen op output of outcome? Op cijfers of op gedeelde aspiratie?

Een tijdje terug werden we gecontacteerd door de manager van een financiële instelling.

Zijn probleem was, ik citeer: “dat de ambities van zijn medewerkers te wensen overlieten”. 

Hij had namelijk zijn bedienden opgedragen om wekelijks 20 commerciële gesprekken te voeren. Daarmee zouden de commerciële resultaten van zijn kantoor behaald kunnen worden, zo had hij berekend.

Maar zijn medewerkers kwamen niet aan die 20 gesprekken. 

Zijn concrete vraag was: hoe zouden wij zijn team kunnen inspireren tot meer eigenaarschap, tot meer afspraken?

Ons antwoord was kort: wat wil je? Dat ze die 20 afspraken vullen met vrijblijvende babbels met familie, kennisen, buren? Of dat ze hun doelstelling  - de outcome - behalen ongeacht het aantal afspraken, maar dan met waardevolle prospecten? 

Een aha-moment later snapte hij natuurlijk dat de opdracht aan zijn team meer duiding vereist. Als het doel helder is kunnen ze zelf de verantwoordelijkheid nemen naar concrete afspraken. Door zijn leiderschapsstijl aan te passen aan de taakvolwassenheid kan hij zelf meer loslaten en coachen. 

Hoe goed scoor jij op organisatie en leiderschap?  Check het snel in onze CompanyScan.

Copyright © 2024 CompanyWise • Privacy PolicyCookie policy