Ik vind het zo moeilijk om dingen uit handen te geven. Mijn team is er niet klaar voor.

Beste EsJay,

5 jaar geleden startte ik een éénmanszaak in IT -services. Ik deed alles zelf, van commerciële gesprekken over uitvoering tot volledige administratie. Het geluk was aan mijn kant; ik groeide en breidde uit naar momenteel 5 medewerkers. Taken werden herverdeeld en daar wringt nu het schoentje. Mijn medewerkers zijn niet in staat om de job te doen die ik deed. Er zijn dagelijks problemen met kwaliteit en deadlines. Het verplicht me om continu controles en correcties te doen. Dat vraagt enorm veel energie van mij. Soms heb ik zin om er mee te stoppen, maar ja, ik wil geen gezichtsverlies lijden tegenover de klanten waar ik zo hard voor gewerkt heb.

Hoe kan ik mijn team zo ver krijgen dat ze dezelfde kennis en attitude hebben zodat ik meer gemoedsrust bekom? Of is dat een utopie?

Getekend:

Een ondernemer die nooit gerust is.

Beste ondernemer die nooit gerust is.

Laat me je eerst en vooral geruststellen: Het feit dat je deze vraag stelt wil zeggen dat je (h)erkent dat je voor jezelf ruimte wil creëren om strategischer, efficiënter en met grotere impact te werken. Je hebt ervaren dat dit riskant aanvoelt.

Vaak staat beheersing het succes in de weg. Wat veroorzaakt de noodzaak aan controle? Waarom ben je bang om los te laten en erop te vertrouwen dat anderen het correct doen? Geloof je echt dat jij de enige ben die het kan?

Effectieve leiders zijn bekwaam in het delegeren en ontwikkelen van mensen. Bij het delegeren moet er ruimte zijn om te proberen en te falen. Dat kost extra tijd: om details te geven, om te laten zien en te vertellen hoe, om regelmatig te controleren en feedback te geven. Naarmate mensen zich ontwikkelen kan je met een gerust gemoed delegeren en meer tijd besteden om ‘aan’ je organisatie te werken.

Hoe begin je met los te laten? Hieronder 4 tactieken die je zullen helpen succesvoller te zijn.

  • Creëer een gezamenlijk zicht op hoe je als organisatie waarde levert aan klanten. Het is voor jouw team essentieel dat ze zich kunnen inleven in waarom en hoe de verwachtingen van de klant kunnen overtroffen worden.
  • Maak een gedetailleerd plan voor het overdragen van de taken. Probeer de overdracht behapbaar te maken door de doelstellingen in kleinere taken te verdelen.
  • Wees duidelijk over de doelstellingen en resultaten van de taak. Een concrete doelstelling is smart: specifiek, meetbaar, aanvaardbaar, realistisch en tijdsgebonden. Wat niet smart is creëert ruimte voor (verkeerde) aannames en frustraties.
  • Spreek af hoe en met welke regelmaat je de voortgang opvolgt. Op de juiste manier feedback geven is daarbij cruciaal. De 4G methode kan je daarbij helpen.

Gedrag: benoem het feitelijk specifiek gedrag van de ander

Gevolg: verklaar het effect van dat gedrag op de omgeving

Gevoel: vertel welke emotie dat gedrag bij jou teweegbrengt

Gewenst: doe een verzoek met concreet gedrag dat je graag zou zien

Creëer een veilige ruimte voor leren en mislukkingen. Fouten maken is niet prettig doch onvermijdelijk, én het is noodzakelijk voor ieders leercurve. De enige fout die je niet mag maken is fouten vermijden!

Meer delegeren zal groeikansen en professionele ontwikkeling mogelijk maken voor zowel jou als jouw team. Gebruik deze suggesties, haal diep adem en probeer het vandaag nog!

In Flow & On purpose,

Sarah-Jane

Heb je zelf ook zo een vraag?

Stel ze via onderstaand formulier en Sarah-Jane beantwoordt ze graag.

Copyright © 2020 CompanyWise • Privacy PolicyCookie policy