Leiderschap, kan je dat leren?

Beste SJ,

Ik ben een jonge ambitieuze dertiger en manager van een operationeel team. Het bedrijf waar ik werk heeft 3 operationele managers, één voor elke businessunit.

Wij rapporteren aan de COO, en die man is een charismatisch leider. Maar hij bereikt de pensioenleeftijd en momenteel rekruteert men zijn vervanger, zowel intern als extern.

Ik zou graag mijn kandidatuur stellen. Alleen, ik kom qua leiderschap bijlange niet in de buurt van onze COO. Mijn vraag is: kan je leiderschap leren? Velen beweren dat het aangeboren is. Moet ik die kandidatuur laten schieten?

Groeten,

In Dubio

Beste In Dubio,

Wat ik lees is dat je je verder wil ontwikkelen, en dat je de opkomende opportuniteit ernstig wil overwegen. Maar dat je twijfelt of je de leiderschapskwaliteiten die jij zag in je COO zal kunnen beheren.

Vooraleer ik een antwoord formuleer op jouw eerste vraag, wil ik graag even stilstaan bij de motivatie van je ambitie. Waarom wil je deze COO job? 

Is het omdat je uitgekeken bent op je huidige job? Of omdat je wil dat mensen naar jou opkijken zoals jij dat doet naar de COO? Of omdat je dan sneller beslissingen kan nemen? Dat zijn alvast niet de juiste drijfveren…

Wil je dat de hele organisatie zich verder ontwikkelt, het verschil maakt door innovatie en co-creatie en zo een bijdrage levert aan de maatschappij, dan zeg ik dat jouw motivatie alvast goed zit.

Het goede nieuws is alvast: je hersenen kunnen zich aanpassen! Denk maar aan het leren autorijden dat aanvankelijk veel inspanning vereist, terwijl dit op termijn bijna ‘zonder nadenken’ gaat. Het continu proces van vernieuwen en reorganiseren van hersencellen, waarbij nieuwe structuren of netwerken ontstaan is in de wetenschap bekend als neuroplasticiteit. Bij het oefenen van nieuwe gewoontes worden nieuwe verbindingen gevormd. Mits discipline en doorzettingsvermogen kan ook jij een leider worden!  

Hierna heb ik enkele kritische succesfactoren genoteerd die terdege aandacht en bewustzijn vragen tijdens jouw groei naar leiderschap.

1.   Ben je een realistische optimist?

Met pessimisme zet je een domper op de organisatie. Met te veel ‘roze-bril’ zie je niet de échte problemen en verlies je aan geloofwaardigheid. Een pragmatisch leider die geen dromer is, maar die met veel enthousiasme en optimisme komt werken, is meestal een effectieve en gerespecteerde leider.

2.   Jouw ethiek en waarden hebben een grote impact.

Neem je alleen beslissingen die beantwoorden aan de waarden van de organisatie.  Wees daar heel duidelijk over naar de medewerkers, doe wat je zegt en zeg wat je doet terwijl je dit van anderen ook verwacht. Zo creëer je een integere organisatiecultuur die in goede en kwade dagen stand houdt. 

3.   Sta je open voor kritiek (en de waarheid?)

Met ja-knikkers kom je niet ver. Het is belangrijk om mensen rond je te hebben die ronduit eerlijk zijn, die je zowel goed als slecht nieuws brengen, die de dingen niet opblinken.  Je vaardigheid om kritiek te zien als een geschenk zal de juiste omgeving creëren voor open communicatie.  

4.   Hoe goed zijn jouw communicatie skills?

Elke communicatie vertrekt van de motivatie van het onderwerp: waarom iets belangrijk is voor belanghebbenden en voor de organisatie. Nog belangrijker: luisteren en praten gaan vóór schrijven. Meerder e-mail blijkt na een nachtje slapen te kwetsend te zijn…

5.   Kan je het grotere geheel zien?

Een leider die in staat is om de missie, doelen, rollen en verantwoordelijkheden te spiegelen tegen het groter geheel wordt gezien als een inspirerend leider.

6.   Begrijp je de impact van je doen en laten op je werk en je medewerkers?

Niemand is onfeilbaar, iedereen heeft een ego, valkuilen …. en daar is niets mis mee. Op voorwaarde dat we ons daar bewust van zijn, en deze kunnen beheersen om de impact op anderen te minimaliseren.

7.   Hoe reageer je onder stress?

Aansluitend op het vorige: onder stress zijn er 3 mogelijke scenario’s: vechten, vluchten of bevriezen. Wees je daarvan bewust en oefen in het beheersen ervan.

8.   Hoe bereikbaar wil je zijn?

Ik bedoel hier uiteraard meer dan een openstaande kantoordeur. 

Welke houding neem je best aan wanneer je een vergaderruimte binnenkomt, een toespraak houdt, een gesprek voert. Ben je in staat om het juiste niveau van gemeende bezorgdheid te tonen? De intensiteit ervan zal bijdragen aan jouw succes.

Met deze tips kom je wellicht zelf tot de conclusie of je bereid bent te werken aan jouw eigen leiderschapsontwikkeling. En zal je ook een antwoord hebben gevonden op de vraag die alleen jij kan beantwoorden. nl. of je je kandidatuur moet stellen of niet.  

Veel succes!

Sarah-Jane

Heb je zelf ook zo een vraag?

Stel ze via onderstaand formulier en CompanyWise beantwoordt ze graag.

Copyright © 2020 CompanyWise • Privacy PolicyCookie policy