Mijn baas is een micromanager
Hallo Sarah-Jane,
Ik werk als hoofd van een customer care afdeling van een voedingsbedrijf. Mijn team van 8 medewerkers is uiterst gemotiveerd en weet dat ik altijd met raad en daad voor hun klaar sta. In feite moet ik niet al te veel sturen, want het zijn allemaal ervaren medewerkers en regelen hun werk vrij zelfsturend. Ze appreciëren het dat ik blijk geef van vertrouwen door hun vrij veel vrijheidsgraden te geven. Verwachtingen worden regelmatig overtroffen. Als ik het zelf mag zeggen: mijn afdeling is een voorbeeld van samenwerking!
MAAR: recent werd er beslist om een nieuwe supply chain manager aan te trekken. Iemand van buitenaf met een pak technische vaardigheden. Goed voor de groei van ons bedrijf zou je zeggen? Ik heb zo mijn twijfels … en die liggen vooral in zijn manier van leidinggeven. Ik zou het eerder micro-managen noemen. Hij controleert elk cijfer, elke beslissing, elke mail naar klanten. Het voelt als een hete adem in mijn nek. Begrijpt hij niet dat ik deze job als 8 jaar succesvol uitoefen?
Dit kost zoveel energie voor mezelf en voor mijn team.
Ik zou hem willen vragen om mij wat meer te vertrouwen en mij mijn werk te laten doen. Maar ik weet niet goed hoe? Kan jij me wat tips geven aub?
Een ontgoochelde teamleider.
Beste ontgoochelde teamleider,
Je verlangt ernaar om terug te gaan naar de mate van autonomie die jou en jouw team vleugels geeft. Je verlangt er dus naar dat je het vertrouwen (terug)krijgt. Nu zal je wel begrijpen dat deze nieuwe baas zich absoluut wil bewijzen. En dat hij jou nog niet goed genoeg kent om te weten wat jij in je mars hebt!
Mijn suggestie: benader jouw baas en vraag om een half uurtje tijd, bijvoorbeeld tijdens de lunch of na je dagtaak. Wees open over het onderwerp, nl. een korte of tussentijdse evaluatie van jullie werkrelatie.
Maak eerst verbinding door te praten over zijn eerste algemene indruk van het bedrijf.
Wat is hem het meest opgevallen, positief of minder positief?
Maak duidelijk dat je gewoon bent om zelfstandig te werken en dat dit jou het meest motiveert. Maar dat je, gezien zijn ervaring, open staat voor feedback en verbeterpunten.
Luister naar wat hij te zeggen heeft. Wees dankbaar voor die feedback. Ga niet in verdediging!
Maak dan concrete afspraken over enkele punten: hoe gaan jullie dat samen meten, wanneer? Vraag aan hem of hij je met deze punten niet bezwaart tot aan het moment van de terugkoppeling. Vraag of en hoe je hem daar kan op aanspreken mocht hij daar niet in lukken. Zorg dat je met deze punten zijn vertrouwen verdient.
Ik weet: het vraagt moed. Met kleine beetjes zal je zo zijn vertrouwen winnen. De sleutel is om consequent je vaardigheden en leiderschap aan te tonen.
Mocht het niet lukken, weet dan: heel misschien kàn hij dat niet.
Als dat het geval is, moet je eens goed nadenken of je dit wil blijven dulden. Of dat je er anders naar kan kijken. Of je nog wel op de goede plaats zit.
Geef het dus niet te snel op!
Sarah-Jane
Heb je zelf ook zo een vraag?
Stel ze via onderstaand formulier en CompanyWise beantwoordt ze graag.