Verandering die dreigt onsuccesvol te zijn.

Beste EsJay,

Ik ben de CEO van een middelgrote organisatie. Enkele maanden geleden koos ik voor een nieuwe strategie en ik startte de implementatie ervan. Sommige teams doen het heel goed. Andere teams dan weer niet. Concreet doen ze nog steeds dingen op de oude manier en doen ze alsof er niets is veranderd. Ik ben het beu dat mensen ja knikken - wat me hoop geeft - maar toch de nieuwe procedures negeren.

Wat te doen? Ik voel me als een vierkant wiel.

Beste CEO die zich als een vierkant wiel voelt,

Veranderen, we doen het ons hele leven, maar in ons werk staat het vooraan op de lijst van onpopulariteiten. Er wordt gezegd dat 70% van alle veranderingsprojecten worden teruggedraaid. Daarom misschien dat change management meer dan 2 miljard hits geeft in Google: heel veel aandacht voor methodieken, en te weinig aandacht vind ik voor de menselijke kant ervan. Terwijl verandering individueel gebeurt waarbij iedereen dezelfde volgorde van bezorgdheden kent. Als deze bezorgdheden niet benoemd (kunnen) worden en worden aangepakt, kan het zijn dat de implementatie van verandering vertraagt of stopt.

Voor elk van de bezorgdheden hebben we een aanpak die ik graag persoonlijk kom toelichten. Maar eerst gun ik jou dat je kan bepalen waar elke persoon zich in zijn veranderingsproces bevindt aan de hand van de vragen die ze stellen:

Vraag om informatie: wat is de verandering juist en waarom is ze nodig?

Persoonlijke vragen: Hoe bepaalt dit mijn job? Wat ga ik winnen en verliezen?

Implementatievragen: Hoe ga ik hier de tijd en kennis voor krijgen? Bij wie moet ik zijn met vragen? Komen er nieuwe systemen die we moeten gebruiken?

Als je deze eerste 3 fases goed hebt benaderd, zullen mensen de verandering aanvaard hebben en deel willen uitmaken van de implementatie.

Impact vragen: is er vooruitgang in de implementatie? Geeft die wat we ervan verwachten? Is het de moeite waard?

Vragen over verdere verfijning: nu we de verandering doorlopen hebben, hoe kunnen we verder optimaliseren? Wat kan nog beter werken?

Het klinkt alsof sommige teamleden zich nog in de eerste paar fasen bevinden. Ze zijn beginnen ja knikken omdat je ofwel bent gestopt met luisteren of nooit naar hen hebt geluisterd. En dat is niet abnormaal. Zelf heb je maanden besteed aan de nieuwe strategie en de voorbereiding ervan. Je wil snel schakelen en de kans bestaat dat er onvoldoende aandacht besteed werd aan wat er bij je teams leeft. Het sleutelwoord is luisteren, luisteren, luisteren!

Laat zien dat je om hun zorgen geeft en neem ze mee van waar ze zich bevinden in het proces.

Succes!

Sarah-Jane

Heb je zelf ook zo een vraag?

Stel ze via onderstaand formulier en Sarah-Jane beantwoordt ze graag.

Copyright © 2020 CompanyWise • Privacy PolicyCookie policy