Empathie als competentie voor verbindend leiderschap

Mar 5, 2021
Frieda Janssens

Hoe je een empathisch leider wordt

Wat betekent empathie?

Empathie is de mogelijkheid om je in te leven in de situatie van iemand anders. Het omvat de kracht om met behulp van de juiste vragen bewustwording te creëren rond wat iemand écht nodig heeft, waardoor deze persoon zich gehoord en begrepen voelt. 

Wat jou dat oplevert? Wel, hoe beter je je klanten, hun noden en hun verwachtingen kent, des te beter je hen kunt dienen. Het is de perfecte start voor loyaliteit en voor klantenbinding op lange termijn. En bijgevolg voor duurzame groei. Uiteraard geldt dat niet alleen voor je klanten, maar ook voor je medewerkers. Empathisch betrokken zijn bij alle ambassadeurs van je bedrijf, levert je dus heel wat op!

“Empathy is about finding echoes from another person in yourself.” 
– Mohsin Hamid

Het belang van empathie bij je medewerkers

Het zijn doorgaans je medewerkers die door hun direct contact met de klant het imago van je organisatie bepalen.

Wil je dat ze met evenveel passie de verwachtingen inlossen? Dan is een goed inlevingsvermogen zowel bij jou als bij hen een must. Want als jij je personeel goed begrijpt en kunt inschatten, kun je ze ook optimaal laten gedijen en zo de beste service aanbieden. Behalve verbinding, verhoogt empathie verhoogt de veerkracht en innovatievermogen van je medewerkers.

 

3 zaken van bewustzijn die jou meer empathisch maken

Empathie is niet voor de ‘happy few’. Door de evolutie heen heeft de mens geleerd dat je overlevingskansen vergroten door samen te werken, en daarbij is empathisch vermogen een voorwaarde. We kunnen dus stellen dat empathie intrinsiek bij ons aanwezig is. Alleen… we zijn het een beetje verleerd. Tijd om wat meer empathie te brengen in je leven. Let’s go! 

Alles begint eigenlijk bij het bewustzijn van je kernverlangens. We hebben het over drie kernverlangens die elke mens van nature bezit:  veiligheid, goedkeuring en controle

Meer weten over bewust leiderschap? Lees dan zeker dit artikel over de 4 vormen van evenwicht.

1.   Veiligheid

Het willen hebben van veiligheid is de meest eenvoudige van de kernverlangens. Het betekent net zo veel als willen overleven. 

Een ander woord voor veiligheid is zekerheid. We willen financiële zekerheid, beroepszekerheid, materiële zekerheid, relationele zekerheid. Dit verlangen naar zekerheid, overleving en veiligheid is de kern van elk menselijk wezen. En van bijna elke organisatie.

2.   Goedkeuring

De tweede kernbehoefte is goedkeuring. Goedkeuring is het verlangen hebben om geliefd of aardig te worden gevonden. Om gewild, gewaardeerd en gerespecteerd te worden. Om ergens bij te horen en ergens deel van uit te maken. 

Evolutionair gezien is de overlevingskans van een groep groter dan van een individu. Daarom is bij een groep horen een vorm van overlevingsstrategie. 

3.   Controle

Controle is het derde kernverlangen. Controle willen gaat erom dat je wil proberen ervoor te zorgen dat alles in het leven gaat zoals jij dat wil

Investeer jij veel energie (en kosten) in controleplannen? Het is een manier van werken omdat de twee vorige noden niet voldoende ingevuld zijn. Herkenbaar? 

Geloof opnieuw in jezelf met deze simpele oefening

Zo. Je kent de drie verlangens die jou en anderen drijven. Nu gaan we deze bewust inzetten om jouw empathisch vermogen sterk te maken. 

Deze oefening kun je dagelijks doen: ontrafel 1 probleem dat je die dag hebt meegemaakt en zet het om naar iets dat je zou wensen. Welke kernverlangens of noden zijn hiervoor nodig?

Een voorbeeld om het duidelijker te maken: 

Probleem: “Mijn ingenieursafdeling is steeds te laat met het afleveren van hun ontwerp.”

Wens: “Ik wil dat mijn klanten hun product tijdig ontvangen zodat ik geen klachten krijg.”

Kernverlangens: goedkeuring (imago), zekerheid (financieel).

Het resultaat van deze dagelijkse oefening? Het brengt je in verbinding met jezelf en maakt dat je je eigen noden beter begrijpt. 

Als je weet wat er in je hoofd speelt, krijgt je zelfvertrouwen een boost. Je zal vanzelf milder worden als je weet dat deze verlangens bij iedereen aanwezig zijn. En als je weet dat je ze mag toelaten, juist omdat ze de basis vormen van ons bestaan.

Verbind met je medewerkers dankzij deze erkenningsoefening

De volgende stap is dat je deze verlangens herkent en erkent bij je medewerkers.

Wees nieuwsgierig naar wat er bij hen leeft en praat openlijk over elkaars noden. Zo kun je vanuit de empathische verbinding met universele noden meer betekenen voor elkaar. 

Leer in deze blogpost wat het effect is van aandacht voor je team.

Verbinding zorgt ervoor dat mensen meer bereidwillig zijn om bij te dragen. Het resulteert in een natuurlijke vorm van samenwerken die je bedrijf geen windeieren legt. Zo hoef je geen plannen te ontwikkelen om iemand te laten doen wat jij wil. Iedereen gelukkig!

Meer tips rond leiderschap? 

Dan moet je Frieda écht eens bellen op 0476780370 of stuur haar een mail

Copyright © 2024 CompanyWise • Privacy PolicyCookie policy